În aprilie am profitat de vizita prietenilor noștri și am mers o zi la Paris. A picat la țanc, căci vorbeam de ceva vreme să mergem cu fetele la Paris, doar că mereu apărea altceva și nu se aliniau perfect planetele să punem planul în practică. Mi se pare chiar ciudat când mă gândesc că am tot fost într-o mulțime de alte locuri mai îndepărtate cu fetele, dar nu fusesem la Paris. Ce oare am așteptat, mă întreb. Desigur că răspunsul îl știu deja. Multe lucruri s-au schimbat de când cu copiii… Ne place să plecăm în continuare și plecăm atât de des cât putem, o zi, mai multe, o săpătămână, două, mai aproape sau mai departe de casă. Numai că plecările se desfășoară altfel, în ritmul dictat de copii. Mulți cred că cei mici trebuie să se adapteze stilului nostru de viață și implicit celui de a călători. Și eu credeam la fel, însă două fete năzdravăne mai târziu cred nu numai că piticii nu se adaptează nicicum vieții noastre, dar ne-o și reordonează în stilul lor.

Paris France

Am privilegiat în ultimii ani, călătorii mai lungi sau mai scurte, adaptate copiilor. Vacanțele la de vară la mare, vacanțele de iarnă la zăpadă, ieșiri de weekend pe la noi prin Touraine și am cam lăsat-o moale cu vizitele de orașe. Mai ales din cele mari și aglomerate cum este Parisul, deoarece este foarte complicat cu cei mici. Cu ai noștri cel puțin. Ieșirile cu copiii mici, chiar și cele de o zi,  sunt foarte diferite atât ca organizare, căci adesea parcă ai organiza o vacanță întreagă nu o simplă vizită de o zi, dar și ca trăire a momentului. Ce vorbiți voi de plimbări pe Champs-Elysée, de șampanie pe malul Senei, sau respiratul aerului boem de Montmartre? Dacă nu găseșți un loc de joacă sau măcar un carusel ceva, degeaba ai venit la Paris, vă spun! Este foarte clar că  locul unde mergi trebuie să conțină și ceva de văzut/făcut/jucat pentru copii, de preferat să fie și alți copii, altfel se vor plictisi, firește. Iar ca părinte acesta este ultimul lucru pe care ti l-ai dori când ești la plimbare :). Primul obiectiv care a impresionat-o pe Erika a fost ce-i drept Turnul Eiffel. Al doilea, toboganul cel mare din grădinile Tuileries. Pe Daria doar toboganul, ca să înțelegeți ce vreau să zic.

Apoi, orice ieșire cu copiii necesită pregătiri atent făcute înainte: haine (de purtat și de schimb, căci copiii se murdăresc/se udă/vomită), ceva gustări, apă, bavete, scutece, cărucior, doua chiar daca se poate ca si cei mari se satură de mers pe jos, e clar nu poți pleca doar cu poșeta. Și nu în ultimul rând, trebuie să ne înarmăm cu răbdare și calm și să ne mai gândim și unde si ce mâncăm la prânz, practic trebuie găsit un loc de vizitat cu mâncare, ceva bun și pe placul copiilor. Așa că vă dați seama și singuri, planificarea unei excursii, fie ea si de o zi, e lucru mare.

Și atunci mai plecăm? Desigur că de plecat tot plecăm, oricât ar fi de complicat. Plecăm căci nu ne putem închide în casă, iar viața nu se termină atunci când ai copii. Și-apoi plecăm pentru că nu-ți poți ține copilul în casă până se face mare și poate aprecia arhitectura și marile muzee. Că sunt excursii scurte sau vacanțe lungi, calatoriile sunt experiențe care contribuie la dezvoltarea lor emoțională și mentală, aceștia având ocazia să petreacă timp de calitate cu familia, să experimenteze locuri și activități noi.

Eu am tot fost la Paris cu treabă în ultimul an, cu plecat dimineața și revenit acasă seara, ba chiar și în timpul lockdown-ului, când circulai cu declarație pe propira răspundere și motiv întemeiat. Am găsit de fiecare dată același oraș frumos pe care îl știam, doar că gol, trist, pustiit de turiștii care vin să-l vadă din toate colțurile lumii. Nu mi-a plăcut, vă zic drept, am avut impresia constantă că-i lipsește ceva. În aprilie însă m-am bucurat să regăsesc  Parisul întreg. Deși aglomerația e adesea enervantă la Paris, mi-am dat seama cu ocazia pandemiei că ea face parte din oraș, din farmecului său, și că fără aceasta Parisul este lipsit de viață. Vremea a fost și ea perfectă, însorită că niciodată, făcând tot tabloul atât de luminos. Minunat oraș, uitasem! O să venim mai des poate de-acum, mi-am zis!

Revenind la excursia noastră la Paris…

Ne-am trezit foarte dimineață, ca la 8 să luăm trenul din Amboise, iar la 10 să fim pe peronul gării Montparnasse. Călătoria a decurs bine, fetele au fost foarte entuziasmate de mersul cu trenul căci nu mergem foarte des. Tot entuziasmate au fost de de călătoria cu metroul, prima pentru ele, un mare uau și asta fără nici un fel de fiță, noi locuim într-un oraș mic, fără transport în comun atât de variat.

Prima oprire a fost desigur Turnul Eiffel. Citisem împreună cu Erika mai multe cărți despre Paris, printre care aventurile Pepei Pig. Am ales să coboram din metrou la Trocadero, de unde cred eu că turnul se vede cel mai bine și apoi să coborât agale prin grădini până la malul Senei. De acolo am traversat Podul Iena și am ajuns la baza turnului. Nu am urcat deși am fi vrut, nu găsisem bilete pe internet la ora la care doream noi, iar la la fața locului coada era enormă, imposibil de așteptat cu copiii. Am făcut câteva poze și ne-am oprit la caruselul de pe chei pentru trei ture.

După ce am terminat cu caruselul, am traversat Sena înapoi și am luat autobuzul până în Place de la Concorde, ca să mai scurtăm din drum. Din Place de la Concorde am intrat în grădinile Tuileries, așa cum era planul. Fiindcă era și ora prânzului ne-am oprit la unul din restaurantele din parc pentru prânz. Mâncarea nu a fost extraordinară (fie vorba între noi, nicioada n-am mâncat prea bine la Paris, dar nu-i bai, că nu acesta era scopul vizitei), dar ne-a potolit foamea și odihnit picioarele. După masă și un popas la locul de joacă (cum altfel?) pe care l-am găsit în Tuileries, apoi am continuat spre Luvru, unde am admirat desigur doar piramida din față și arhitectura splendidă, nu era rost de intrat într-un muzeu atât de mare cu trei copiii foarte mici. Am ieșit prin curtea interioară fix pe Pont des Arts, unde nu mai sunt lacăte, dar sunt băncuțe de care am profitat și ne-am odihnit picioarele și clătite ochii cu apele Senei și vaporașele care urcau și coborau râul. Daria deja dormea în căruț, la fel și fetița prietenilor noștri, Erika începuse și ea să obosească așa că aveam deja o problemă. Am continuat de la Pont des Arts și până la Notre Dame încetișor, Andrei cu Erika în brațe, ceea ce nu a fost desigur nici ușor nici prea plăcut. De la Notre Dame, unde nu prea mai ai ce vedea   că este împrejmuită cu gard, am luat metroul spre Austerilitz de unde aveam tren spre Amboise.

Și cam asta fuse plimbarea noastră cu trei copii mici o zi prin Paris: frumoasă, dar destul de obositoare. Am zis că o să mai mergem mai la toamnă, în afară sezonului turistic să urcăm în turn, căci Erika își dorește foarte tare.