Dupa ce v-am spus primele impresii despre scurta mea incursiune in universul londonez aici, ramasese sa spun si povestea detaliata. Asa ca… enjoy please!
Am ajuns la Londra cu avionul, din Tours. O fi Tours un orasel mic, dar avem si noi aici aeroport, iar Londra este la o aruncatura de bat, doar o ora de zbor, nici nu te urci bine in avion și trebuie sa cobori. Mai rau a fost ca am aterizat la ora 18, adaugand drumul aeroport-oras si oras-hotel, nu a ramas nilmic de facut in prima zi, decat ceva mancare, o bere intr-un pub englezesc si somn.

A doua zi in schimb, pe cai ca se filmeaza!!! Ne facusem planul sa mergem la Tower of London si Tower Bridge, iar dupa-amiaza o rezervasem pentru o mica plimbare cu vaporul pe Tamisa, mai ales ca ziua era splendida. Si oricum era musai mai pe seara sa ajungem in camera, sa ne facem frumosi, intrucat seara avem rezervare la unul din cele mai exclusiviste restaurante din oras, Oxo Tower, pentru o cina romantica (mai tarziu am inteles scopul ei).

Asa ca, ajunsi in centru am luat-o usor la pas spre celebrul Turn al Londrei, locul unde au fost decapitati atatia oameni.
Pana a lua portia de istorie engleza, stomacul nostru isi cerea
vehement portia de mic dejun, iar al meu cu precadere ceasca de cafea,
asa ca primul «obiectiv turistic » in care am poposit a fost de fapt un
micut restaurant, exact in piata de langa cetate. Ma ateptam la niste
preturi enorme avand in vedere zona, insa sincer erau ca peste tot in
oras.

Am luat aici celebrul English breakfast, despre care am povestit si in articolul anterior. Bun nimic de zis, dar cam mult pentru un mic dejun: 2 oua ochiuri, 2 carnati, 2 felii de bacon, o rosie coapta, cartofi prajiti si fasole fiarta (stomacul meu nu a inteles rostul acesteia, dar ma rog, daca asa obisnuiesc oamenii astia, so be it). Micul dejun avea inclus in pretul de 13€ pe langa cele enumerate mai sus si ceaiul sau cafeaua, la alegere. Scump, intr-adevar, dar dupa toate astea sigur nu mai manaci pana diseara! Dupa ce ne-am umpult stomacelele am iesit afara pentru tigara obisnuita, admirand turnul si pozandu-l din fiecare unghi, prin multimea de turisti. Stam noi, ne gandim si concluzionam sa intram totusi inauntru, in ciuda pretului „nesimtit” de 20£/persoana, vorba aia, nu venim la Londra in fiecare zi.

Nu stiu daca stiti, sau daca v-a pasionat istoria Angliei (pe mine da!), dar Turnul Londrei este o fortareata medievala pe malul nordic al Tamisei, a carui constructie a inceput-o Wilhelm Cuceritorul, prin 1076 si a terminat-o regele Henry al-VIII-lea (celebrul rege al Angliei care a avut sase neveste, doua executate prin decapitare). El a ridicat si turnurile de pe colturile zidurilor care imprejmuiesc cetatea. Turnul Londrei initial a fost resedinta regala, iar incepand cu epoca reginei Elizabeta I, a fost transformat in inchisoare si loc de executie.

Legendele spun ca turnul este bantuit de fantome, fiind de-alungul timpului un loc al decapitarilor, crimelor, torturilor si spinzuratorilor, insa eu nu am vazut vreuna. Cea mai „insistenta” fantoma din Turnul Londrei, pe care speram sa o vad, ar fi cea a reginei Anne Boleyn, a doua sotie al lui Henry al-VIII–lea, care, acuzata de incest si inalta tradare, a fost decapitata in turn,  pe 19 mai 1536. Despre istoria Angliei as povesti pagini intregi, dar nu acesta este scopul articolului. Oricum recomand filmele The Other Boleyn Girl, (vedeti aici trailerul), pentru a intelege mai bine povestea Annei Boleyn, iar apoi Elisabeth si Elisabeth The Golden Age, neaparat in acesta ordine. Merita!

Revenind Turnul Londrei, aceasta fortareata impunatoare cu o istorie zbuciumata are la exterior un zid gros de piatra de forma hexagonala, ce incorporeaza 6 turnuri si spatiul de patrula, adica garzile mergeau practic pe zid. In spatele acestuia este un alt zid de aparare, fortificat, cu turnuri cilindrice, iar dupa acesta din urma o curte interioara, un spatiu larg, in care gasim Baracile Waterloo, Casa Reginei, Capela Sf. Ioan, Biserica Sf. Petru ad Vincula, Turnul Verde, Turnul Alb si Turnul Insangerat etc. M-au dezamagit aici incaperile goale, sau pline de arme si armuri. Sincer ma asteptam sa vad si eu patul unde dormea regele, masa la care manca, lucruri mai personale, nu neaparat uniforma sa de razboi. Plus ca era inchisa si capela (unde este de fapt si mormantul lui Anne Boleyn), la fel ca multe alte incaperi din turn. Cel putin am vazut locul unde a fost executata!!! Intr-un final am parasit turnul, indreptandu-ne spre malul Tamisei pentru a admira Tower Bridge in toata splendoarea lui.

Tower Bridge este un pod construit pe la sfarsitul anilor 1800, cel mai inalt din podurile Londrei, chiar o emblema a orasului. De pe pasajul pietonal se pot vedea intr-o parte celelalte poduri ale Londrei, in cealalta parte se observa continuarea cursului fluviului dar fara a mai fi strabatut de niciun pod. La inceput, London Bridge era singurul pod pe care se putea trece peste raul Tamisa in Londra. Pe masura ce orasul s-a dezvoltat, au fost adaugate mai multe poduri, toate fiind construite la vest de London Bridge, in partea de est a acestui pod se afla doar portul. Ciudat, nu? Puntea de promenada ce leaga turnul de pod este deosebit de frumoasa, pacat ca este foarte aglomerata mai tot timpul. Se poate vizita podul si prin interior contra unei taxe de vreo 12€, dar noi am zis pas…

Dupa ce ne-am luat portia de Tower Bridge si mai ales dupa sutele de poze, era planificata croaziera pe Tamisa. Nu stiu altii cum sunt, dar eu sunt inebunita dupa plimbari cu vaporasul. Dacă vă duceţi la Londra, trebuie să faceţi neapărat o plimbare pe Tamisa, mai ales daca vremea este buna. Pe lângă plimbarea propriu-zisă o să aveţi ocazia să ascultaţi şi lucruri interesante despre clădirile de pe maluri, sau despre podurile pe sub care treceti, intrucat majoritatea vapoarelor au un ghid care vorbeste neincetat, iar monologul lui este cu atat mai interesant, cu cat este presarat de glume (umor englezesc, desigur!), plus fel si fel de picanterii locale, care nu sunt cuprinse nici in cartile de istorie, nici in ghidurile turistice.

Eu zic ca se merita, mai ales ca pretul nu este asa de mare. Bine, asta daca nu vreti croaziera cu un vas de lux, unde sa fiti serviti cu sampanie si caviar! De la Tower of London se poate lua vaporasul in ambele sensuri ale raului: spre Greenwich Pier sau spre Westminster/Waterloo. Noi am luat a doua varianta intrucat se merge spre centru si este partea de rau cu podurile. Am luat bilet doar dus, desi era variant si dus-intors, urmand ca de unde ajungem sa luam metroul spre hotel. Plimbarea a costat 8,40£/pers. Info gasiti aici.

Seara ne-am gatit, ne-am parfumat si am iesit sa admiram London by night si nu de oriunde, ci de la celebrul restaurant Oxo Tower, unul dintre cele mai faimoase din oras. Este intr-adevar un restaurant exclusivist si scump, insa daca vreti o seara cu adevarat speciala si mai ales romantica, il recomand din plin. Pentru ca nu poti vorbi despre privelisti extraordinare in Londra, fara sa mentionezi OXO Tower.

Aflata la etajul opt al turnului OXO, aceasta superba terasa ofera o panorama de neegalat asupra Tamisei si a cladirilor din jur.  Oricum, indiferent unde mergeti, noaptea, imaginea luminilor orasului, a podurilor si a cladirilor reflectate in apa, dau fluviului o infatisare cu care nu te intalnesti in timpul zilei. Si puntea de promenada de pe malul raului, este o locatie minunata pe timpul noptii. Multe dintre cladirile spectaculoase sunt iluminate noaptea. Noptile londoneze pot fi la fel de ocupate precum zilele: pub-uri, restaurante, barulete, deci sa te tot distrezi ! Dar sa te si odihnesti pt ca maine este o noua zi, de vizitat, nu-i asa?